«Над осіннім озером» Василя Стуса: наближення і відлуння.
Abstract
Поезія Василя Стуса «Над осіннім озером» була написана 20-го листопада 1970 року. Відома точна дата написання принаймні одного з чернеткових автографів цієї поезії, що у випадку з творами В. Стуса є ледве не винятком. Важливим є той факт, що цей вірш відкриває збірку «Веселий цвинтар», виступаючи одночасно певним камертоном і резонатором для більшості інших творів збірки, анонсуючи її основні емоційно-семантичні колізії та інтонації. Цікаво, що чернеткові варіанти тексту мали назви, від яких поет пізніше відмовився на користь найбільш ємкої та узагальнюючої, яка й відкриває таку важливу (в розумінні як етикоідеологічному, так і в суто художньому, поетикальному) для нього збірку «Веселий цвинтар». Так, один із чернеткових автографів цієї поезії мав первісну назву «Передчуття» (з дещо лобовою, прозорою презентацією семантики тексту), а інший – «Осінній пейзаж», пізніше виправлену на «Над осіннім озером». Потрапивши до найповнішого (незавершеного київського) корпусу «Палімпсестів», ця поезія втратила назву й була подана за першим рядком, що прибирає осінній маркер із тексту, тим самим поглиблюючи його філософічний (ледве не містичний) аспект.References
Гончарук М. Примітки. У кн.: Стус В. Твори: у 4 т., 6 кн. Львів : Просвіта, 1994. Т. 1, кн. 1. С. 353–354.
Дзюба І. Різьбяр власного духу. У кн.: Стус В. Під тягарем хреста: поезії. Львів : Каменяр, 1991. С. 3–20.
Кириченко С. Птах піднебесний. Спогади про Василя Стуса. Київ : Смолоскип, 2016. 160 с.
Інші редакції та варіанти. У кн.: Стус В. Зібрання творів у дванадцяти томах. Київ: Факт, 2009. Т. 5.: Палімпсести (Найповніший незавершений корпус) / Ред., упоряд. та коментарі Дмитра Стуса. С. 453–658.
Ортега-і-Гасет Х. Бунт мас. У кн.: Ортега-і-Гасет Х. Вибрані твори. Київ : Основи, 1994. С. 15–139.
Петров В. Засади поетики (Від «Ars poetica» Є.Маланюка до «Ars poetica» доби розкладеного атома). У кн.: Петров В. Розвідки. Т. 2. Київ : Темпора, 2013. С. 894–911.
Пуніна О. «Три маски...» (субстрат «театрального дійства» і надсубстратна конфіґурація в поезіях збірки Василя Стуса «Веселий цвинтар»). Актуальні проблеми української літератури і фольклору: наук. збірник. Випуск 12. Донецьк : Норд-Прес, 2008. С. 334–351.
Рубчак Б. Перемога над прірвою: Про поезію Василя Стуса. У кн.: Рубчак Б. Міти метаморфоз, або Пошуки доброго світу: есеї / упоряд. Василь Ґабор. Львів : ЛА «Піраміда», 2012. С. 445–483.
Стус В. Двоє слів читачеві. У кн.: Стус В. Твори: у 4 т., 6 кн. Львів : Просвіта, 1994. Т. 1, кн. 1. С. 42.
Стус В. Веселий цвинтар. У кн.: Стус В. Твори: у 4 т., 6 кн. Львів: Просвіта, 1994. Т. 1, кн. 1. С. 154–196.
Стус В. Зникоме розцвітання. У кн.: Стус В. Твори: у 4 т., 6 кн. Львів : Просвіта, 1994. Т. 4. С. 346–361.
Стус В. Очима гуманіста. У кн.: Стус В. Твори: у 4 т., 6 кн. Львів : Просвіта, 1994. Том 4. С. 199–209.
Стус В. Палімпсести (Найповніший незавершений корпус). У кн.: Стус В. Зібрання творів: У 12 т. Київ : Факт, 2009. Т. 5.: / Ред., упоряд. та коментарі Дмитра Стуса. 768 с.
Стус Д. Примітки. У кн.: Стус В. Зібрання творів: У 12 т. Київ : Факт, 2009. Т. 5.: Палімпсести (Найповніший незавершений корпус) / Ред., упоряд. та коментарі Дмитра Стуса. С. 661–736.
Толмачев В. Экспрессионизм: Конец фаустовского человека. В кн.: Энциклопедия экспрессионизма: Живопись и графика. Скульптура. Архитектура. Литература. Драматургия. Театр. Кино. Музыка / Л. Ришар; науч. ред. и авт. послесл. В. М. Толмачева; пер. с фр. Москва : Республика, 2003. С. 389–401.